Egyszerűen kezelhető weboldal, gyorsan, programozói tudás nélkül!

Feliratkozás, regisztráció, vásárlás. Tegyük rendbe a fogalmakat!

2016. szeptember 15. | Téma: Marketing | 5 hozzászólás

Nemcsak a levél tartalma fontos, de jogilag sem mindegy, hogy a hírlevél-programoddal a korábbi vevőidnek írsz, vagy az új feliratkozóidnak. És milyen szabályokat kell betartanod a webáruházadban regisztrálókkal kapcsolatban? Úgy látszik, van mit rendbe tenni a fogalmak és a feladatok terén.

Facebook csoportunkban tette fel valaki az alábbi kérdést:

“Nemrég telepítettem egy WooCommerce webáruházat, most ismerkedem vele. Azt látom, hogy a regisztrációnál csak e-mail címet és jelszót kér, semmi mást. De elméletileg a törvény úgy szól, hogy el kell fogadtatni regisztrációkor az adatvédelmi feltételeket. Néztem más WordPress webáruházakat is, de sehol se láttam ilyen checkboxot a regisztrációnál. Ti hogyan oldjátok ezt meg?”

Tegyük rendbe a fogalmakat!

Először is, ne keverd össze a hírlevél-feliratkozást (amikor egy ismeretlentől kérsz el személyes adatokat) a vásárlással (amikor a vevőd adatait kezeled).

Az adatvédelmi törvény a hírlevél-regisztrációra vonatkozik, nem a vásárlásra. Ha valaki vásárol, akkor nem kell elfogadjon adatvédelmi feltételeket, ellenben (és ez WooCommerce alapbeállítás) el kell fogadnia a Vásárlási feltételeket. (Abba természetesen beleírhatod az adatvédelmi szabályokat is.)

NAGYON FONTOS: aki vásárol, az az ügyfeled, a vevőd lesz, az ÁFA-törvény és az adózási jogszabályok miatt köteles vagy tárolni az adatait. Ebben az esetben nincs szükséged adatvédelmi nyilvántartási számra (“NAIH-számra”) sem.

Viszont ha vásárlás ELŐTT regisztráltatod, akkor nem kérhetsz el mást, csak a nevét és az e-mail címét, a hírlevél-szabályok szerint kell eljárnod, és ezen tevékenységed megkezdése előtt ki kell kérned a “NAIH-számot” (ezen az oldalon kezdeményezheted).

Régen sok olyan webáruház volt, ahol csak akkor vásárolhattál, ha előtte regisztráltál. Mára ez elavult lett, a legtöbb embert nagyon zavarja ez a kétlépcsős folyamat, és tulajdonképpen a jogszabályokkal is ellentétes. (A legrosszabb az, amikor beteszel pár dolgot a kosaradba, és amikor fizetnél, akkor a rendszer felszólít, hogy előbb regisztrálj – és ha megteszed, a kosarad tartalma eltűnik…)

A WooCommerce és minden más normális webáruház esetén beállítható, hogy ne kelljen regisztrálni – a vevő csak a pénztárnál, a megrendelése véglegesítésénél adja meg az adatait.

Természetesen, ha valaki egyszer már vásárolt, akkor bekerül az adatbázisba (azaz automatikusan regisztrál, ha ez a kifejezés jobban tetszik), és ha visszatér újra vásárolni, akkor ugyanúgy be tud lépni a saját fiókjába, mintha külön, előre regisztrált volna. Tehát a visszatérő vevő számára így is kényelmes lesz a vásárlás. (Sőt, a legtöbb böngésző úgy van beállítva, hogy a kitöltött adatokat megőrzi, tehát még csak be sem muszáj lépni, de ez már más kérdés.)

Megint más eset, ha a vásárlással egyidőben hírlevél-listára IS fel akarod iratni a vevődet. Ugyanis a vásárlással ugyan elvileg engedélyt ad arra, hogy kommunikálj vele, és a későbbi reklámokat, hírleveleket, akciós ajánlatokat jogosan küldöd el neki, viszont a leiratkozást ebben az esetben is mindig fel kell ajánlani a levélben – és kezelni is tudni kell.

Magyarul ehhez kell egy normális hírlevélküldő program, ami persze egy külön rendszer. De hogy kerül oda be a vevőd? Külön fel kell iratkoznia? Erre nem lesz könnyű rávenned.

Másrészt a vásárlással csak arra kaptál engedélyt, hogy további termékeket ajánlj neki. Ha bármi másról szeretnél írni (például meghívni egy árubemutatóra vagy egy konferenciára), akkor ahhoz már előzetesen engedélyt kell adnia.

A legegyszerűbb megoldás az egész problémakörre, ha vásárolsz egy WooCommerce bővítményt, amely összeköti a webáruházat a hírlevélküldővel. Ez esetben megjelenik egy bepipálási lehetőség a pénztárnál, hogy kéri-e a hírlevelet – ha igen, akkor minden rendben, küldheted neki a leveleket, ha pedig nem, akkor neki nem fognak majd kimenni a hírlevelek, és (jogilag) ismét minden rendben.

A WooCommerce jelenleg az alábbi hírlevélküldőkhöz biztosít kapcsolatot: MailPoet (mi ezt ajánljuk!), MailChimp, CampaignMonitor, AWeber, SendinBlue, ConstantContact.

Végül egy nagyon fontos megjegyzés. Bár józan ésszel a fentiek hámozhatóak ki a jogszabályokból, azért ne felejtsd el, hogy én nem vagyok jogász.

Ha biztosra akarsz menni, fordulj egy internetjog-szakértőhöz!

 

Hasznos volt? Oszd meg másokkal is!
    Ne maradj le, iratkozz fel! :-) Kérd a blogértesítőt itt »
    1. Horváth Ferenc

      “Viszont ha vásárlás ELŐTT regisztráltatod, akkor nem kérhetsz el mást, csak a nevét és az e-mail címét, a hírlevél-szabályok szerint kell eljárnod, és ezen tevékenységed megkezdése előtt ki kell kérned a “NAIH-számot” (ezen az oldalon kezdeményezheted).”

      Ez így ebben a formában nem teljesen igaz. BÁRMILYEN személyes adat elkérhető a látogatótól (nem csak név és e-mail cím, de lakcím, telefonszám, stb. is), amennyiben előre tájékoztatjuk, hogy a megadott adatokkal mit kezdünk, mire használjuk, ki férhet hozzá, milyen módon tároljuk, hogyan iratkozhat le… stb, azaz betartjuk a kapcsolódó jogszabály előírásait. Az már más kérdés, hogy marketing szempontból minél több adatot akarunk elkérni, annál kevésbé fogják megadni – ezért bevált gyakorlat, hogy csak nevet és e-mail címet kérnek az oldalak.

      Szintén nem teljesen pontos az alábbi:
      “Másrészt a vásárlással csak arra kaptál engedélyt, hogy további termékeket ajánlj neki. Ha bármi másról szeretnél írni (például meghívni egy árubemutatóra vagy egy konferenciára), akkor ahhoz már előzetesen engedélyt kell adnia.”

      A vásárlással csak arra kap a webáruház engedélyt, hogy a vevő megrendelését teljesítse, és hogy az adatait a belső nyilvántartásban rögzítse. Kizárólag ahhoz nem szükséges NAIH regisztráció, ha a vásárlók adatait csak a megrendelés teljesítéséhez kérjük el. Amennyiben ezeket az adatokat (beleértve az e-mail címet is) a későbbiekben is fel szeretnénk használni (akár további termékajánlatok küldéséhez, akár bármi máshoz) az már NAIH regisztrációhoz kötött, valamint erről előzetesen tájékoztatni is kell a vásárlókat, és beleegyezésüket kell kérni.

      Mindezek kizárólag természetes személy vásárlókra érvényes, céges vevőknél a jogszabály megengedőbb.

      • D. Bikfalvi Moni

        Köszönöm a kiegészítéseket, Ferenc!

        Az írásod első felével nem értek egyet: sajnos most nem tudom, pontosan mikor és hol, de nemrégiben szigorították a hírlevél-feliratkozásra vonatkozó jogszabályt, az mondja ki, hogy csak nevet és e-mail címet szabad elkérni, semmi mást (pl lakcímet, telefonszámot) hírlevél-feliratkozás esetén nem lehet elkérni.

        Utánanézek majd pontosan, hogy mi és hol rendelkezik erről, de mindenesetre pár hete jött ki ez a rendelkezés, a Facebook KKV Marketing csoportban figyelmeztették erre a tagokat.

        A másik felével kapcsolatban pedig: ha a Vásárlási feltételekben benne van, hogy nemcsak a vásárlásával kapcsolatos e-maileket fog majd kapni, hanem további értesítőket is, az (én úgy tudom) szabályos – de ennek nem vagyok szakértője, úgyhogy simán lehet, hogy Neked van igazad. Egyébként is én azt ajánlom, hogy mindenki kérje ki a NAIH számot, nem olyan nagy dolog, és legalább ebből az irányból is védve van.

        • Horváth Ferenc

          Köszönöm a választ Móni, és nagy segítség lenne, ha meglenne az a jogszabály, amelyik a hírlevél feliratkoztatást szabályozza.

          Én nem találtam olyan jogszabályt, amelyik a hírlevél feliratkozást kiemelné az adatkezelések közül, és speciális szabályokat állítana fel rá.

          Természetesen – úgy tudom – lehet csak nevet és e-mail címet bekérni – ez a bevált gyakorlat, mert az emberek ezeket az adatokat adják meg a legkönnyebben -, de lehetőség van ennél több adat bekérésére is (pl. születési idő, hely, stb), ami segítheti a jobban testreszabott hírlevelek küldését (pl. kor alapján szegmentált ajánlatok), de ennek feltétele, hogy a NAIH regisztráció során is meg kell adni, hogy ezeket az adatokat kérjük be, valamint a látogatót is tájékoztatni kell előre, hogy mit, milyen célból, stb. kérünk.

          Ettől eltérő szabályozásról nem tudok, de bevallom, már nem lepődnék meg semmin… 🙂

        • D. Bikfalvi Moni

          Szia! Az a baj, hogy nem tudom már, pontosan mikor volt, de a Facebook KKV Marketing csoportban írta valaki. És most a MarketingCommando új hírlevele kapcsán mondta Wolf Gábor is, hogy “itt megnézheted, milyen a most szabályos feliratkozás”. Mindkét hely kiemelte, hogy ha első kapcsolat, tehát még nem vásárlás a cél, csak egy “sima feliratkozás”, akkor csak nevet és e-mail címet lehet elkérni. Azért majd rákérdezek, hátha valaki tudja pontosan a jogszabályt.

    2. D. Bikfalvi Moni

      FRISSÍTÉS a “Milyen adatot kérhetünk be első kapcsolatnál?” kérdéssel kapcsolatban:

      Rákérdeztem a KKV Marketing csoportban, többek (köztük Róth Dénes igazságügyi szakértő, internet-jogász, http://onlinejog.hu/) szerint nem változott a szabályozás, továbbra is a 2011. évi CXII. törvény (Infotv.) van érvényben. Sőt, Róth Dénes szerint “a 2018-ban hatályba lépő, a tagállami adatvédelmi szabályozást kiváltó EU-rendelet könnyítést fog hozni a kkv szektorban”.

      Egy hozzászóló még ezt is írta:
      “A szabály az, hogy csak olyan adatot kezelhetsz, ami szükséges. Mármint nem spájzolhatsz adatokat, hogy majd egyszer jó lesz.
      Ezért ha az anyagodból két változat van, pl. férfi/női, akkor bekérheted a nemét is, de ha csak egy anyagod van, akkor az alapelv alapján nem. Ha pl. életmódtanácsokat küldesz és ebből a szempontból lényeges a kora a feliratkozónak, akkor bekérheted.”

      Természetesen aki alapszinten ért az online marketinghez, az tudja, hogy minden egyes plusz kitöltendő mező felezi a konverzió esélyét, de nyilván, ha kell valami plusz adat, és ezt a látogató nemcsak hogy belátja, de kifejezetten hasznosnak is tartja, akkor annak a kérése nem fogja rontani a konverziót.

      Összesítve: a néven és az e-mail címen kívül is be szabad kérni adatot – legfeljebb nem érdemes, a konverzió érdekében.

    Szólj hozzá!

    Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.


    *

    Ez a weboldal a felhasználói élmény optimalizálása érdekében sütiket használ. További információ

    Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

    Bezárás

    Read previous post:
    Itt a legfrissebb: WordPress 4.6 “Pepper”

    Számomra meglepetést okozott, hogy máris itt az új nagyverzió; de aztán ráébredtem, hogy az előző áprilisban jött ki, és az,...

    Close