Tetszik vagy nem, a közösségi média majdhogynem egyet jelent a Facebookkal. Jó, persze, tudom, hogy a Z generáció meg a még fiatalabbak már más felületeket (is) használnak, meg van egy csomó új eszköz és folyamatosan jönnek ki a még újabbak, de (legalábbis egyelőre) az a helyzet, hogy ha a tartalmad nem jelenik meg a Facebookon, azzal sokat veszíthetsz. Csakhogy ez a fránya cucc folyton változtatja a játékszabályokat.

Bő egy hónappal ezelőtt például megszűnt az a lehetőség, hogy amikor megosztasz egy linket a Facebookon, akkor szerkeszthesd az előnézetét: a címét, a leírását, és az előnézeti képét. (Elvileg azért tették ezt, hogy akadályozzák a hamis hírek terjesztését meg a lájkvadász oldalak működését. Amúgy helyesen.)

A klikkmarketing.hu oldalon meg is jelent akkor erről egy cikk (ők egy pettyet gyorsabban reagálnak az ilyen hírekre, mint én 🙂 ), de amikor ezt a cikket én megosztottam a Facebook oldalunkon, akkor rögtön odaírtam, hogy természetesen a WordPress oldalak tulajdonosainak nem kell emiatt aggódniuk.

A WordPress megoldásról ők is írtak egyébként, és a Yoast SEO bővítményt ajánlották, amely persze elsősorban keresőoptimalizálásra való, de “mellesleg” jó arra is, hogy beállítsd vele a Facebookra szánt tartalmakat.

hirdetés
Online WordPress Tanfolyam - Hamarosan nyitunk!

Az én megoldásom kicsit más.

Elöljáróban annyit, hogy a Facebookon történő megosztáshoz kell egy kép (og:image) és egy leírás (og:description), amit a weboldal átad a Facebooknak. Az og: címkék a weboldal bizonyos tulajdonságai, az ún. Open Graph Protocol részei, ennél többet igazából nem is kell tudnod róluk; elég annyi, hogy a közösségi oldalaknak szükségük van rájuk. Valamint arra is jók, hogy ellenőrizd a kódban, hogy ott vannak-e, ha gyanús, hogy a megosztásaid nem olyanok, amilyeneket szeretnél.

Az egyik módszer, ha okos (prémium) sablonod van. Az beállítja automatikusan, amit be kell állítani. Például az Elegant Themes sablonja, az Extra ilyen, ezért nekem itt a WP-Sulinál nem kell ezzel foglalkoznom. Csak arra kell vigyáznom, hogy közzététel előtt megírjam a Kivonatot és feltöltsem a Kiemelt képet a bejegyzéshez – ezeket fogja használni a Facebook is.

(Az Elegant Themes szabályzata érdekében ki kell ide írnom, hogy a fenti egy affiliate link. Azaz: léciléci, ezen keresztül rendelj sablont tőlük, hadd kapjak egy kis fagyipénzt 😀 )

Ha a sablonod nem ennyire képzett, akkor is van megoldás. Az egyik karbantartás ügyfelemmel történt meg ez, hogy egyszer csak nem látszottak a Facebookon a bejegyzés-linkjei rendesen, ahogy azelőtt (ez még tavasszal történt, nem a mostani változás miatt). Ellenőriztem a weblapja forráskódját, tényleg nem voltak benne og: címkék, pedig használta a bejegyzésekben a Kivonatot és a Kiemelt képet is. Tehát az ő sablonja ezt nem tudta automatikusan.

Kipróbáltam a Facebookon, megosztottam az egyik bejegyzését, és persze nem lepődtem meg, hogy ezt láttam:

Facebook Open Graph

 

Ezután telepítettem a Facebook Open Graph, Google+ and Twitter Card Tags nevű bővítményt. A Beállítások alá költözött be. Bepipálgattam mindent úgy, ahogy gondoltam, azután “kiszálltam és megnéztem, mit csináltam” 🙂 A “15 tipp, hogy elég folyadékot igyál!” című bejegyzést választottam. A forráskódban szépen megjelent, aminek meg kell jelennie:

Facebook Open Graph

 

Ezután ellenőriztem a Facebook-on is, hogy mi történik, ha megosztom ezt a bejegyzést, és ezt tapasztaltam:

Facebook Open Graph

 

Úgy néz ki, működik! 🙂

Megjegyzem, azért nem az előzőleg próbált legutolsó bejegyzéssel (a könyvajánlóval) próbáltam ki, mert a Facebook cache-ben rémesen sokáig tárolódnak a dolgok, így azt a cikket hiába osztom meg most, továbbra sem mutatja a képet és a leírást. Pedig a kódban bent van:

Facebook Open Graph

(Még egy megjegyzés: igen, a fentiek májusban történtek. Mostanra jutottam el odáig, hogy megírjam. Pedig szeptember 12-én is meg akartam írni, amikor a fent említett változás történt. Ilyen ez a show-business… 🙂 )