A WordPress rengeteg mindenre jó, sokféle weblapot lehet vele létrehozni, de a legtöbben még mindig blogként használják, és talán eszükbe sem jut, hogy ez is egy üzleti modell – azaz lehet vele pénzt csinálni. Pedig ha van egy jó témád, amely köré közönség csoportosul, akkor bevételt szerezhetsz úgy is, hogy nincs saját terméked vagy szolgáltatásod.

Milliomos valószínűleg nem leszel ebből, de azért kellemes kis mellékest hozhatsz össze, ha van egy olvasott oldalad. Igazából két lehetőséged is van erre: az egyik az affiliate vagy partnerprogram (erről majd máskor lesz szó), a másik a hirdetések megjelenítése.

Vannak olyan sablonok, amelyek eleve fel vannak készítve hirdetési blokkok megjelenítésére, érdemes lehet eleve ilyet választani, ha előre készülsz erre az üzleti modellre, de ha korábban nem gondoltál rá, akkor természetesen bővítményekkel is meg lehet oldani a feladatot.

Hármat próbáltam ki, plusz egyet már régebben is használtam. A teszteléshez egy teljesen egyszerű bannert használtam, azaz egy képet, amely link egy blogbejegyzésre. Persze a készen kapott AdSense kód vagy egy saleshouse (reklámügynökség) kódja ugyanilyen jó lett volna, ha épp a kezem ügyébe kerül egy.

Ad Inserter – WordPress Ads Management

Tőle vettem a címlapképet, és ő a legismertebb, így illő vele kezdeni. Több, mint százezer élő telepítés, ötcsillagos értékelés többszáz felhasználótól, és éppen tegnap volt frissítve, tehát abszolút hozza a követelményeket, amelyek ahhoz kellenek, hogy megbízhatónak látszódjon a repóban (repó = WordPress Plugin Repository, azaz a WordPress hivatalos bővítménytára).

Lenyűgöző a lista is, amelyet ír az ismertető, hogy mennyiféle helyre tehetsz be hirdetésblokkokat, és nagyon élveztem a kezelőfelületét. Egyrészt (minden programozó álma) szépen kiszínezi a beillesztett kódot, így ha véletlenül Te magad írod a hirdetéskódodat, akkor könnyen megtalálhatod a hibákat; másrészt bárhová viszed az egeret, felugró buborékban megjelenik egy kis magyarázat, úgyhogy tényleg nagyon könnyen kezelhető holmi.

Ad Inserter

Egy ingyenes bővítményhez képest elképesztően sok mindent tud, és rengeteg mindent állíthatsz vizuálisan, előnézetben. De ha nem akarod, nem kell végigrágnod magad az összes lehetőségen – az alapbeállításokkal is gyönyörűen működik. A fizetős változata pedig még többet tud. Érdemes eljátszani vele. Innen töltheted le.

Advanced Ads

Az előzőhöz hasonlóak a számai, bár feleannyian használják, de szintén ötcsillagos az értékelése, és szintén a napokban volt frissítve. Viszont az Ad Inserter kényelme után bosszantó volt a millió menüpont millió beállítási lehetősége – becsületből végignéztem ugyan az összeset, de már az is fárasztott, hogy rájöjjek, mi mire való. Tulajdonképpen elvégzi a dolgát, sokféle hirdetést meg lehet vele jeleníteni, nincs korlát a hirdetések számában, mint az előzőnél, de nem volt olyan jó érzés használni. (Könnyű a kényelmet megszokni, ugye…)

Javára írható viszont a hirdetéscsoportok lehetősége: azaz csoportosíthatod a hirdetéseket, és beállíthatod, hogy az egyes csoportok hirdetései milyen váltásban jelenjenek meg. Ez nagyon hasznos funkció.

Advanced Ads

Összességében ő is egy használható bővítmény, és a hirdetésrotálásért külön plusz pont jár neki, de még így is a második helyre szorult az én abszolút szubjektív értékelésemben. Innen töltheted le.

AdRotate Banner Manager

Úgy látszik, ebben a bejegyzésben csupa sztár-bővítménnyel foglalkozom: ez ugyan “csak” négy és fél csillagot kapott közel ötszáz használójától, de őt is több, mint 50.000-szer töltötték már le, és a legutóbbi frissítése neki is néhány napos.

Ez a bővítmény kifejezetten rotálódó hirdetésekhez készült, sőt, mondhatni, hogy kifejezetten saleshouse-os (vagy AdSense) hirdetésekhez, ennek megfelelően a legnagyobb erőssége az, hogy kiváló statisztikát készít a megtekintésekről és az átkattintásokról, valamint óriási előnye, hogy a hirdetéseket időzíteni lehet.

AdRotate Banner Manager

A hirdetések elhelyezése viszont egy icipicit több figyelmet kíván, mint a többi plugin esetében: itt ugyanis shortcode-okkal teheted be a bannereket illetve a hirdetéscsoportokat az egyes bejegyzésekbe, oldalakba vagy widgetekbe, vagy használhatsz php utasításokat is, ha direktben a sablonodba akarod ezeket bekötni. (Ugye ilyenkor mindig child theme-et használsz? Nem is kérdés…) Innen töltheted le.

Insert Post Ads

Végül a “sajátomról” írok, azaz arról, amelyet már évek óta használok, már legalábbis ha épp van hirdetnivalóm. Ugyanis én csak saját hirdetések kiemelésére használom, és elégedett is vagyok vele, noha ő nem olyan csillogó-ragyogó bővítmény, mint az előzőek (20.000+ telepítés, 4 és fél csillag, és egy hónapja volt utoljára frissítve), ellenben sík egyszerű a használata.

Insert Post Ads

Insert Post Ads

Hogyan is lehetne ennél egyszerűbb? Szerintem sehogy. Ha nem akarsz sokat vacakolni a beállításokkal, ez a Te bővítményed. Innen töltheted le.

Összefoglalás

Mind a négy bővítmény kecsesen átsiklott a tény fölött, miszerint két AdBlock bővítmény is be van kapcsolva a böngészőmben, bár az első három figyelmeztetett rá, hogy gond lehet belőle. Nem volt. AdBlock ide vagy oda, a hirdetés megjelent – ám ez azért történt, mert a teszt hirdetésem csak egy kép volt egy linkkel, nem volt benne semmi javascript, amelyre a blokkolók ugranak. Tehát tanulság: a “sima” bannerek lazán átcsúsznak rajtuk. Persze ez nem fog vigasztalni, ha saleshouse és/vagy AdSense hirdetéseket használsz; ott fel kell készülnöd rá, hogy nem fogja mindenki látni a hirdetéseidet.

Ugyanakkor mindhárom “nagy” hirdetéskezelőnek (tehát az utolsót kivéve) van Pro verziója, vagyis fizetős, és ezek azt ígérik, hogy ki tudják játszani az adblockereket. Nos, erről nincs saját tapasztalatom. Mindenesetre ha ez igaz, akkor ez egy jelentős érv a használatuk mellett.

Véleményem:

  • ha könnyű, szinte már élményszámba menő kezelhetőséget akarsz, válaszd az AdInsertert;
  • ha nagyon sok hirdetést akarsz kezelni, és ezeket magad forgatni, időzíteni, akkor az Advanced Ads lesz a kedvenced;
  • ha számodra a kiváló mérhetőség a legfontosabb, akkor az AdRotate Banner Managert használd;
  • ha pedig egy perc alatt kész akarsz lenni, akkor az Insert Post Ads nevűt fogod szeretni.

Más.

Miközben keresgéltem a bővítmények között, persze belefutottam olyanba is, amellyel a WordPress weblapodat apróhirdetési oldallá változtathatod. Ha ilyesmi érdekel, akkor a “classified advertisement”, vagy rövidítve “classifieds” kifejezésre keress rá a repóban, ez egyszerűen apróhirdetést jelent angolul (nem pedig szigorúan titkos információt, mint a kémfilmekben 🙂 ) Ilyen például a WP Adverts nevű plugin – de róla és társairól most nem írok, az egy teljesen másik történet.

Te használsz hirdetéseket bevételszerzésre? Mik a tapasztalataid? Írd meg a hozzászólások között!