Talán nem tévedek, ha azt gondolom, sokakat érdekel ez a téma: hogyan lehet kényelmesen, automatizáltan értékesíteni egy WordPress alapú weboldalon? Erre a célra több ingyenes és fizetős webshop-bővítményt találhatunk, mindegyiknek megvannak a maga előnyei és hátrányai. Hogyan válasszunk webshopot?

Elöljáróban annyit azért megjegyeznék, hogy az élet nem fenékig tejfel egy ingyenes termék esetében, még akkor sem, ha az a WordPresshez tartozik. Nem lesz minden úgy beállítható, ahogy szeretnéd, és a magyar jogszabályokkal sincs minden összhangban. Ha vannak termékeid és szeretnéd azokat online bemutatni, mindenképpen érdemes foglalkozni a WordPress webshop pluginokkal, és a rendeléseket is fel tudod venni ezekkel a rendszerekkel, már ez is megkönnyíti a munkádat, de azért ne legyenek illúzióid. Ha nagyon bonyolult, sok termékes, sokat tudó, teljesen automatizált, azaz “igazi” webáruházat akarsz, akkor minimum egy fizetős WordPress webshop-bővítményt válassz (amilyen a WP eStore), de az is lehet, hogy inkább egy egyedi rendszert kell fejlesztetned.

A másik fontos dolog, és ezt ne felejtsd el: az ingyenes termékekhez nem jár támogatás. Tehát ha gondod van egy bővítménnyel, legfeljebb kérdezősködhetsz a fórumokon felőle – a termék fejlesztői viszont, akik a legtöbbet tudják róla, nem fognak válaszolni a kérdéseidre.

Lássuk a választékot!

hirdetés
Online WordPress Tanfolyam - Hamarosan nyitunk!

Jelen pillanatban 11.430 bővítmény érhető el a WordPresshez ingyenesen (ide kattintva jutsz a WordPress.org bővítmény-oldalára), ezek közül 80 darab van, amely a webáruházakkal kapcsolatos (ne a webshop, hanem a shopping cart kifejezésre keress!). Nem mindegyik komplett webáruház, némelyik csak kiegészítő, vagy egy másik, külső termékhez kapcsoló bővítmény.

Arra nem volt lehetőségem, hogy az összeset kipróbáljam (remélem, elnézitek nekem 🙂 ), hárommal dolgoztam eddig, ezeket szeretném egy kicsit bemutatni.

Melyik mire való, kinek melyiket ajánlom?

Valamennyinél fontos, hogy a WordPress-szel való kapcsolata mennyire gördülékeny – a termékeket mindháromnál be lehet ágyazni bejegyzésekbe vagy oldalakba, a kezelőfelület számára oldalakat kell létrehozni, a kosár megjelenhet oldalon, oldalsávban vagy widgetben. Mindnél vannak automatikus e-mailek, kezelik a készpénzes (átutalásos) fizetési lehetőséget és az online fizetési módokat (PayPal, Google Checkout, stb), be lehet állítani szállítási költséget, kezelik az akciókat és az árengedményeket, nyilvántartják a készletet, statisztikát szolgáltatnak és így tovább. Ezekben a tulajdonságokban nincs nagy különbség köztük.

Más a helyzet a beállításokkal kapcsolatban. Az eShop tapasztalataim szerint inkább az online (letölthető) termékek árusítása esetén válik be, a kezelőfelülete sokkal egyszerűbb, kevesebb a beállítható lehetőség, tehát ezt akkor válaszd, ha nem zavar, hogy minden angolul van és nem sok lehetőséged van testre szabni a kinézetet, viszont nem akarsz túl sok időt tölteni a felépítésével.

Rengeteg beállítási lehetőséged van viszont a WP e-Commerce esetében. Itt megadhatod, hogy milyen pénzben és hány tizedesjeggyel jelenjen meg az ár; hogy az ÁFA hány százalék, és amit kiírsz, az nettó vagy bruttó ár; a termékek oldalán kiválaszthatod, hogy az összes termék jelenjen-e meg, vagy a termékek kategóriái, vagy mindkettő; hol és hogyan jelenjen meg a kosár; beállíthatod, mely adatokat kérje be a rendszer a vásárlóktól; és még kismillió apró opcióról dönthetsz, hogy a webshopod olyan legyen, amilyet szeretnél. Többféle kinézet közül választhatsz, vagy akár saját css fájlt is írhatsz hozzá. Valószínűleg ez a legkomplexebb webáruház, amely ingyenesen elérhető, de el fogsz molyolni vele egy darabig, amíg mindent beállítasz – viszont ennél a legjobban kezelhető a termékfelvitel.

WP eStore azzal nyerte el a szimpátiámat, hogy nagyon részletes dokumentáció, videók, és teljeskörű támogatás jár hozzá (a fejlesztő pár órán belül mindenkinek személyesen válaszol). Integrálható a múlt heti bejegyzésemben már említett WP eMember és WP Affiliate Platform bővítményekkel, valamint a NextGen képgalériával, és nagyon tetszik, ahogy a letölthető termékeket védi az illetéktelenektől. Létrehozhatsz a segítségével akár olyan oldalakat is, amelyeknél a látogatók a tartalomért megnézésenként fizetnek.

Hátrányok

Ha letölthető terméked van, és csak átutalásos fizetést engedélyezel, nem megoldható, hogy a bankod értesítést küldjön a webshopodnak a fizetés beérkeztéről, hogy a webshop azután engedélyt adjon az ügyfélnek a termék letöltésére – azaz nem teljesen automatikus a folyamat. (Ez a probléma megszűnik, ha elfogadsz bankkártyát – ehhez a legegyszerűbb, ha PayPal üzleti számlát csinálsz magadnak. Ennek havidíja nincs, viszont tranzakciónként jutalékot von le. Sajnos a számlát még így is kézzel kell majd megírnod.)

A legtöbb webshop-bővítményhez nincs magyar fordítás. Helyesebben nem a legtöbbhöz nincs, hanem egyikhez sincs, legalábbis én nem találtam, de majd kijavít valaki, ha tud ilyet. Az eCommerce-hez ugyan van egy, de nem teljes, az üzenetek egy része angolul jelenik meg, amelyik magyarul, az helyenként karakterhibás, és a tetejében mindez egy korábbi verzióhoz van csak meg, azaz, ha frissíted a bővítményt, elveszíted a magyar nyelvű üzeneteket.

A legnagyobb baj persze kétségtelenül az, hogy a webshop nem csomagolja be és nem szállítja ki a fizikai termékeidet 🙂

 

Szeretnél többet tudni róluk?

A WP eStore bővítményt részletesebben a  WP-Suli Klub zárt tagi oldalán elemzem. Érdekel? Légy a tagunk, és már olvashatod is! 🙂

A WP e-Commerce teljes ismertetése és beállítása lesz a téma a következő WordPress Tréningen, amelyre mához három hétre, 2010. október 20-án, Budapesten kerül sor. Most először egy napon lesz két rendezvény: délelőtt a már megszokott és bevált “Hozz egy laptopot, és menj haza egy teljes, kész WordPress oldallal!”-típusú, kezdőknek szóló tréning; délután pedig a “WordPress ínyencségek haladóknak” című továbbképzés a motort már ismerő felhasználók számára. Részletek hamarosan!

 

U.i. Ha van valamilyen tapasztalatotok webshopokkal, kérlek, osszátok meg a hozzászólások között! Kösz előre is!

 

U.i.2. Újabban a WooCommerce bővítményre tértem át; tapasztalataimról a “Woo, de jó sablonok és webáruház!” című bejegyzésben és folytatásaiban olvashatsz.