A legnépszerűbb webáruház-bővítmény, a WooCommerce alapértelmezetten összesen tizenegyféle automatikus vagy fél-automatikus levelet tud kiküldeni a vásárlóknak. Az elnevezések azonban nem következetesek, és nem egyszerű elsőre rájönni, melyik levelet mikor és miért kapja a vásárló. Ennek a megértésében segítek most.

A Vezérlőpulton a WooCommerce -> Beállítások menüpontban, az E-mailek fülön ezt láthatod:

Az e-mailek neve mellett bal oldalon a lila pipa azt jelenti, hogy az e-mail aktív, és a rendszer automatikusan kiküldi, ha a megfelelő feltétel teljesül. Ha rákattintasz valamelyik e-mail nevére (vastagon és kékkel jelzi, hogy az link), akkor kiveheted a pipát az “E-mail értesítés bekapcsolása” elől, és ekkor (visszatérve a listába) azt látod, hogy az e-mail neve előtt szürke X van, azaz az e-mail inaktív, a rendszer nem fogja kiküldeni.

A kis szürke körben jobbra mutató nyíl pedig egy olyan e-mailt jelent, amelyet nem a rendszer küld ki automatikusan, hanem Te tudod kézzel kiküldeni, ha akarod. (Ha fölé viszed és rajta hagyod az egeret, akkor ezt ki is írja.)

 

Az első három e-mailt Te kapod, a webshop tulajdonosa. Ezeknek az e-maileknek egyértelmű az elnevezése, sokat nem kell rajta gondolkozni, hogy melyik mire való 🙂 A “Visszamondott rendelés” és a “Sikertelen rendelés” e-mailjeit én kikapcsoltam, ezeket az eseteket nem a webáruházban kezelem, hanem egyedileg.

A többi e-mailt a vásárló kapja.

A “Visszatartott rendelés” (eredetiben: on hold) azt jelenti, hogy a rendelés “Fizetésre vár” állapotba került, amikor a vásárló rákattintott a megrendelés gombra, mert a vásárló az előre utalást vagy a készpénzt választotta fizetési módként. Tehát az átutalásos / készpénzes vevő ezt az e-mailt kapja meg abban a percben, amikor rendel.

A levél szövegében ekkor szerepel, hogy “A rendelés a fizetett összeg beérkezésének ellenőrzéséig függőben tartva.”, és átutalás esetén a banki adatok is.

A “Rendelés feldolgozása” (eredetiben: processing) levél szintén akkor megy ki, amikor a vásárló rákattint a megrendelés gombra, ha a vásárló az utánvétet választotta fizetési módként. Ezzel a rendelés “Feldolgozás alatt” állapotba kerül.

A levél szövegében ekkor az szerepel, hogy “A rendelést megkaptuk és jelenleg feldolgozás alatt áll.”

Ha az utalás beérkezik, akkor a rendelés szerkesztésébe belépve megteheted, hogy átállítod a rendelés “Fizetésre vár” állapotát arra, hogy “Feldolgozás alatt”:

és ekkor automatikusan kimegy a “Rendelés feldolgozása” nevű levél. Ez persze nem kötelező.

A fenti képen az alsó, lilás hátterű megjegyzésben az látható, hogy a rendelés feladásakor a “Fizetés folyamatban” állapotból azonnal “Fizetésre vár” állapotra állította a rendszer a rendelést. A felső, szürke hátterű megjegyzést pedig én (“Pagony”) csináltam kézzel, amikor átállítottam a rendelés állapotát arra, hogy “Feldolgozás alatt”.

A “Feldolgozás alatt” a rendszer logikája szerint lényegében azt jelenti, hogy Te most összecsomagolod, amit a vevő rendelt, és átadod a futárszolgálatnak. Amikor ezzel megvagy, akkor a rendelés állapotát át kell állítanod arra, hogy “Teljesített”.

Amint ezt megteszed, a rendszer automatikusan kiküldi a vásárlónak a “Teljesített rendelés” nevű levelet. Ennek a kísérőszövege az, hogy “Üdvözlet! A(z) XYZ oldalon leadott rendelés teljesítve lett.” Mivel ez a levél eredetileg arra szolgál, hogy értesítsem a vevőt, hogy átadtam a futárnak a csomagot, ezért ezt a szöveget érdemes átírni, mert abból, hogy “teljesítve lett”, nem fogja érteni a vevő, hogy mi van. (Arról nem is beszélve, hogy rém magyartalan…)

Persze ez sem kötelező – főleg, ha letölthető dolgokat árulsz, vagy mondjuk online tanfolyamot, vagy előfizetést egy zárt tagi oldalhoz, azaz digitális terméket. Ilyenkor természetesen nincs értelme a futárnak.

Végül pedig a “Vásárlói számla / Rendelési adatok” nevű levelet kézzel küldheted ki, ha akarod, a rendelés szerkesztéséből:

Ebben a levélben nincs kísérőszöveg, csak maguk a rendelési adatok. Lehet, hogy Amerikában ez elég is számlának. Magyarországon azonban nem, mert nincsenek rajta a szállító (értsd: az eladó) adatai, ezért nem javaslom a használatát – inkább kösd össze a WooCommerce-et a szamlazz.hu -val (van hozzá egy ingyenes bővítmény).

Ennek a levélnek legfeljebb akkor látom értelmét, ha a vevő ír, hogy elvesztette azt az e-mailt, amiben a rendelési adatai voltak, és kéri az újraküldését.

Szeretnél ebből többet?

  • Érdekel a többi e-mail szerepe, beállítása is?
  • Tudni szeretnéd, hogyan lehet átírni a levelek szövegét?
  • Meg akarod tanulni, hogyan kell teljesen testreszabni a WooCommerce leveleidet?

Hamarosan megjelenik a WP-Suli WooCommerce tananyag-sorozat első darabja az e-mailek beállításáról, szerkesztéséről. A fentieknél jóval részletesebb leírás után bemutatom, hogy hogyan tudod átírni a levelekben található kísérőszövegeket, majd elmélyedünk az e-mail-template-ek (e-mail-sablonok) testreszabásában is. Ne ijedj meg, ehhez nem kell tudnod programozni!

Ha szeretnél értesítést kapni a tananyag megjelenéséről, akkor add meg a nevedet és az e-mail címedet, és megírom, amikor elkészül – előreláthatólag november 20. körül. (Ígérem, hogy az adataidat semmi, de semmi másra nem fogom használni.)


Neved: *
e-mail címed: *