Másfél évvel ezelőtt írtam egy cikksorozatot a reszponzív és/vagy mobilbarát weblapokról, sablonokról; amit akkor írtam, az most is teljesen megállja a helyét, viszont a Google mostani bejelentett algoritmus-változásai miatt ismét elő kell venni a témát. Milyen módszerek vannak tehát arra, hogy a mobil eszközök használóit tökéletesen kiszolgáld? Mit szeret vagy nem szeret a látogatód és mit a Google? Van-e egyedül üdvözítő megoldás? Összeszedtem néhány szempontot.

Alapvetően kétféle megoldás van arra, hogy a honlapod megfeleljen a Google kényes ízlésének a mobil megjelenés tekintetében:

  • az egyik a külön mobil változat (erre vannak kész megoldások, például az ElegantThemes által készített HandHeld plugin, amellyel külön menüt rakhatsz össze a mobil eszközökre és más egyéb fontos dolgokat is beállíthatsz),
  • vagy a sablonban (a sablon kódjában) megoldott mobilra IS alkalmas változat (és ez nemcsak azt jelenti, hogy a weblap reszponzív, azaz például hogy “egymás alá rendeződnek az elemek”!).

Persze rögtön adódik a kérdés, hogy melyiket részesíti előnyben a Google, és ezt ugyan mindenki igyekszik ködösíteni, de igazából kimondták azért, hogy egyiket sem.

Lényegében mindkét változatot elfogadják, az a lényeg, hogy felhasználóbarát legyen. Például az ElegantThemes Divi sablonjában (amely page builder-es sablon, tehát az oldal vagy bejegyzés elemeit egyesével is felviheted) beállíthatod, hogy az egyes elemek mobilon, tableten illetve asztali gépen megjelenjenek-e vagy sem, így egy oldalon belül is variálhatsz.

Igazából attól függ mindez, hogy mi a célja a weboldalnak. Például egy mozihálózatnál a filmek részletes ismertetőit és a trailereket alighanem otthonról nézegeted, de ha az utcán hirtelen eszedbe jut, hogy moziba mennél, akkor az aktuális műsort mobilról fogod megnézni.

Vagy egy banknál a legközelebbi ATM-et mobilon keresed, a kedvezményes lakáshitelről pedig hosszabban tájékozódsz, és valószínűleg nem a mobilodról, ha nem akarsz beleőrülni…

Ennek megfelelően tehát, ha tudod, hogy mi a célod a honlapoddal, akkor végig tudod gondolni, hogy mit szeretnél, mit csináljanak a látogatók, amikor mobilról nézik, amikor tabletről, és amikor asztali gépről (vagy laptopról). Ugyanazt tegyék vagy mást? Ugyanúgy használják a mobil, mint az asztali változatot vagy legyen egészen különböző a kettő? Ha ezt már tudod, kiválaszthatod a konkrét technikai módszert.

(Persze meg is kérdezheted a látogatókat, de ez kétélű fegyver: lehet, hogy nagyon jó ötleteket fogsz kapni tőlük, de az is lehet, hogy veszélyes vizekre evezel, ha megpróbálsz mindenkinek megfelelni…)

A sorozat előző cikkeit itt olvashatod el:

Mobilosítunk! – 1. rész: Az elmélet

Mobilosítunk! – 2. rész: Reszponzív vagy mobilbarát?

Mobilosítunk! – 3. rész: Így neveld a sárkányodat

Mobilosítunk! – 4. rész: Bővítményekkel is megoldhatod

Valamint még egy cikket ajánlok a figyelmedbe, az Online Marketing Akadémia blogján:
Hogyan változik a keresőoptimalizálás 2017-ben?

Kezdj tehát neki a feladatnak, ha nem akarsz hátrébb sorolódni: ha lényeges látogatómennyiség nézi a honlapodat mobil eszközökről, akkor mindenképpen foglalkozz a témával.

Segítsünk? Ha nem megy egyedül, szólj!