A WP-Suli támogatási szolgáltatása keretében (lásd fent a Segíthetek? menüpontot) számtalanszor kapok olyan segítségkérést, hogy valamilyen érthetetlen hiba merült fel, vagy a hibaüzenet, amit a rendszer kiír, egy teljesen jól működő bővítményre vagy funkcióra utal, mintha az lenne a rossz, pedig nem. A hiba valódi oka ilyenkor szinte mindig az, hogy egy bővítmény összeakad egy másik bővítménnyel vagy a használatban lévő sablon egyik funkciójával, csak éppen a rendszer ezt nem ismeri fel, és fals hibaüzenetet ír ki. Van egy jó módszer arra, hogy pontosan megállapíthasd, hol van az igazi gond és mit kell tenned a megszüntetéséhez.

Az én módszerem a következő lépésekből áll:

1. Mindent lementeni!

A tárhelyszolgáltatód remélhetőleg ugyanúgy vállalja az adatbiztonsági szolgáltatást, mint mi (teljes napi adatmentés távoli szerverekre), így bármikor kérheted, hogy állítsák vissza a fájljaidat és az adatbázisodat egy adott napi állapotra. De ez pénzbe kerül (nálunk 5.000 Ft + ÁFA a fájlok, és 5.000 Ft + ÁFA az adatbázis visszaállítása is), és jobb a pluszköltséget megelőzni. Mielőtt bármit teszel, mentsd le a tárhelyed teljes tartalmát a saját gépedre, és exportáld az adatbázisodat is. Biztos, ami biztos…

2. Mindent frissíteni!

Könnyen lehetséges, hogy a hiba, amit észleltél, már közismert, mások is tapasztalták, jelezték a fejlesztőknek, és el is készült a javító frissítés, csak Te még nem azt használod. Frissíts tehát mindent, ami ezt kéri (ezt amúgy is tedd meg rendszeresen), és ha tényleg ez volt a gond, már meg is oldottad.

3. Mindent kikapcsolni!

Kapcsolj ki minden bővítményt, és állítsd át a sablont az alapértelmezettre (például a TwentyTenre). Ha így sem működik az oldal, akkor telepítési hiba lehet, vagy a tárhelyen van valami rosszul beállítva, vagy más egyéb a probléma, amelyre kapásból nincs válasz, és gondosabb elemzést igényel. De az az igazság, hogy ilyennel az elmúlt öt év alatt nem találkoztam… (Mármint olyannal igen, hogy így sem működött az oldal, de olyankor mindig kiderült, hogy a tárhelyet kell másképp beállítani. Viszont ilyen esetekben a hibaüzenet is egyértelmű volt, és már rögtön az elején kiderült, hogy a tárhelynél kell keresni a megoldást.)

4. Mindent (egyesével) visszakapcsolni!

Ha mindent kikapcsolva az oldal megfelelően működik, akkor bebizonyítottad, hogy valamelyik kiegészítő akasztotta ki a rendszert. Először kapcsold vissza a sablont (valószínűleg ehhez ragaszkodsz a legjobban), menj a honlap külsejére, frissíts (a legjobb, ha CTRL+F5-tel, hogy a böngésző gyorsítótárából ne maradjon bent semmi), és próbáld ki, hogy jó-e az oldal. Ha igen, akkor mehetsz a bővítményekhez. Az alap bővítményeket (Akismet, All-In-One-SEO-Pack, Contact Form 7) valószínűleg nyugodtan bekapcsolhatod egyszerre, ezek nagyon ritkán okoznak hibát. De a többi bővítményt egyesével kapcsold vissza, mindegyik után menj ki az oldalra, frissíts, és figyeld, hol jön elő a hiba. Amelyiknél előjön, az volt a “bűnös”.

5. A probléma megszüntetése.

Ha bebizonyosodik, hogy melyik bővítmény okozta a gondot, akkor ettől sajnos meg kell szabadulnod. Kapcsold ki, töröld le, a legjobb, ha az adatbázisból is kitörlöd a nyomait (erre természetesen csak akkor vállalkozz, ha van alapvető ismereted a phpMyAdmin felület kezeléséről – ha nincs, kérj segítséget a tárhelyszolgáltatódtól!). A WordPress hivatalos oldalán (http://wordpress.org/extend/plugins) jelen pillanatban 22.948 bővítmény található, biztosan lesz köztük olyan, amely ugyanazt tudja, mint az, amelyet éppen most kapcsoltál ki – válts át arra.

 

Ha ezek után sem tudod önállóan megoldani a WordPress oldalad hibajavítását, akkor szólj és segítek. Hátha én már láttam olyat… 🙂