Majdnem 7 éve már, hogy először írtam a blogértesítők küldésének módjairól. Már akkor is rendelkezésre állt az RSS formátum (azóta is használja minden blog, akár tudsz róla, akár nem), bár az RSS olvasóprogramok (pl Google Reader) jelentősen vesztettek a népszerűségükből. A hírleveleket sokan sokszor eltemették már, pedig a tapasztalat azt mutatja, hogy még mindig hatékonyak – viszont megjelentek új eszközök is, amelyek egyre népszerűbbek.

Ha már az olvasóm vagy az ideje, akkor pár héttel ezelőtt Te is kaptál levelet tőlem arról, hogy szeretném átszervezni a blogértesítőim küldését. Ez néhány lépcsőben le is zajlott, így (ahogyan ígértem) most már meg tudom osztani Veled az ezzel kapcsolatos tapasztalataimat.

Korábban az volt a gyakorlatom, hogy egyetlen olyan bővítményt használtam, amely azonnal, automatikusan kiküld egy értesítést az új bejegyzéseimről: ez a WP to Twitter nevű bővítmény. Nem egy “mai csirke”, a kezdetek óta használom, de szépen, folyamatosan fejleszti a gazdája. Nagyon egyszerű: csak be kell állítani, hogy mit és hogyan küldjön ki, és megteszi, amint rákattintok a bejegyzésben a Közzététel gombra.

Amiért nekem annak idején megtetszett, az nemcsak az volt, hogy akkoriban még aktívan Twittereztem (ma Magyarországon ez a platform már nem annyira népszerű, mint volt, és mint amilyen ma is az Egyesült Államokban), hanem azért is, mert éppen akkoriban kezdett erősödni a Facebook, és hamarosan elindították a Selective Tweets nevű alkalmazásukat, amely nekem igencsak kapóra jött. Hol voltak még akkor a Facebook megosztást, a Like Boxot, és mindenféle egyéb nyalánkságot végző FB-pluginek!… Bizony sehol.

A Selective Tweets egy elképesztően egyszerű dolog: csak oda kell írnod a “csiriped” végére, hogy #fb, és a Twitter-bejegyzésed egy csapásra megjelenik a Facebook-profilodon is. Tehát közzéteszed a blogbejegyzést, és abban a pillanatban, amint rányomsz a gombra, a bejegyzésed címe és linkje kikerül a Twitterre és a Facebookra. Ez a megoldás annak idején minden problémámat megoldotta.

Az egyetlen hátulütője a dolognak, hogy a Twitter-“csirip” nem lehet hosszabb 138 karakternél (ha a cím és a link hosszabb, a Twitter automatikusan lerövidíti, tehát technikailag nem okoz gondot), így ha többet szeretnél közölni ennél, akkor ez nem elegendő. Én úgy oldottam meg, hogy a feliratkozott olvasóimnak kiküldtem egy kézzel megírt hírlevelet a Silihost Autoresponderrel (több, mint tíz éve használom, és még mindig jó 🙂 ), mert abban személyesebben tudtam fogalmazni, látszott rajta, hogy nem automata üzenet.

 

A Facebook személyes profilomon tehát ugye megjelent a Selective Tweet, de az üzleti oldalamra és a WP-Suli WordPress csoportba szintén kézzel tettem fel az értesítést (sőt, ezt még ma is így csinálom), mert akkor én dönthetem el, hogy mit írok elé és melyik képpel illusztrálom. Úgyis felmegyek a “fészre” kb kétnaponta, akkor meg miért ne. (Persze ha van bevált megoldásod, bátran oszd meg a hozzászólások között, nyitott vagyok az újdonságokra 🙂 )

A hírlevelezés akkor kezdett nyomasztó lenni, amikor (most év elején) belehúztam a blogírásba, és elkezdtem hetente két-három bejegyzést közzétenni. Ugyanakkor a közel négyezer olvasómból csak kb 300 és 600 közötti, tehát kb 12 % volt az átkattintások száma (azt láttam, hogy vannak törzs-olvasók, de sokszor bizony egészen mások olvasták az egyik bejegyzést, mint a másikat). Az Autoresponder az alapcsomagban havi tízezer levelet engedélyez, a többiért extra díjat kell fizetni, tehát láttam, hogy ez nem lesz jó gazdaságilag sem, másrészt azt is láttam, hogy sok olvasóm van, aki nem akar leiratkozni, de nem érdekli feltétlenül minden téma.

Az új megoldás a Newsletter nevű bővítmény lett, amely nem a php mail() függvényt használja (ez nagyon fontos! itt írtam róla »), hanem be lehet állítani, hogy a saját szerverem SMTP szolgáltatásával küldje ki a leveleket (amelyet a mi tárhelyszolgáltatónk, a Profitárhely egyébként ingyenesen biztosít számunkra).

Megvásároltam hozzá a Pro kiegészítőket, amelyek közül elsősorban az “Automated Newsletters” modult használom: ezzel értem el, hogy a feliratkozók választhassanak, hogy heti blogértesítőt kapjanak, vagy “azonnalit” – azért az idézőjel, mert valójában ez nem azonnal megy ki, hanem a plugin minden reggel tízkor ellenőrzi, hogy az utolsó futása óta van-e új bejegyzés, és ha igen, akkor kiküldi róla az értesítőt. A heti pedig úgy van beállítva, hogy ezt péntekenként 11-kor tegye meg.

 

Van még egy megoldás, amelyet használok, ez pedig a PushCrew, amellyel úgynevezett böngésző-értesítéseket lehet kiküldeni. Az ingyenes változatot 500 feliratkozóig használhatod, utána át kell térned a fizetősre – aminek viszont megvan például az az előnye, hogy beállíthatsz automatikus üzeneteket. Van hozzá természetesen WordPress bővítmény, amellyel a két szoftvert pár kattintással összekötheted.

Nálam az a gyakorlat vált be, hogy a blogbejegyzés megjelenése után harminc perccel érkezik meg a böngésződ jobb felső sarkába egy kis beúszó ablak az új bejegyzés címével. Ha épp ráérsz, rákattintasz és elolvasod (új ablakban nyílik, így nem vész el, amit addig csináltál), ha meg éppen nem érdekel az adott téma, akkor nem zavaró, csak becsukod és kész.

 

Most tehát így néz ki a blogértesítő rendszerem:

  • aki Twitteren vagy a Facebook személyes profilomon követ, az az első: abban a pillanatban kap értesítést, amint megnyomom a bejegyzésszerkesztőben a Közzététel gombot;
  • a PushCrew feliratkozók harminc perc múlva kapnak értesítést;
  • közben én valamikor írok a Facebook üzleti oldalra és a WP-Suli WordPress csoportba;
  • a Newsletter reggel tízkor küld levelet az “Azonnali értesítőt kérek” listán lévő olvasóknak;
  • péntekenként tizenegykor az előző péntek óta megjelent cikkek mennek ki automatikusan a “Heti blogértesítőt kérek” lista tagjainak;
  • havonta egyszer pedig kézzel írok egy hírlevelet a legfontosabb történésekről a Silihost Autoresponderrel, azoknak, akik az olvasóim akarnak maradni, de nem annyira szorosan érdekli őket a téma.

 

Nos, ez szép hosszú bejegyzés lett, de bízom benne, hogy nem érdektelen, és Te is kaptál belőle olyan ötleteket, amelyeket hasznosíthatsz. Jó blogolást és stresszmentes hírlevelezést kívánok! 🙂 – és ha van Neked is jó módszered, kérlek, oszd meg velünk a hozzászólások között.