Az ogrék olyanok, mint a hagyma, filozofált Shrek: többrétegűek, és csak akkor ismered meg őket igazán, ha egyenként lefejted a rétegeket. Lehet, hogy elsőre meglepően hangzik, de a WordPress is egy ilyen hagyma. Legalábbis amikor egy hibába ütközöl, az a legjobb, ha a hagymás módszert használod a hiba megtalálására.

A legkülső réteg a motor.

Ha nem a legfrissebb változatú a WordPress rendszered, akkor könnyen lehetséges, hogy olyasmi okozza a hibát a weboldaldon, amit már régesrégen megoldottak a WordPress fejlesztői. Tehát mielőtt a hajadat kezdenéd tépni, az első lépésed legyen az, hogy frissítsd a WordPresst, ha nem a legfrissebb verziót használod. (Persze előtte mentés, de ezt ugye már úgyis tudod…?)

A második réteg a többi frissítenivaló.

Lásd mint fent – a bővítményeid és a használt sablonod is akkor működnek biztosan helyesen, ha a legfrissebb változat van fent belőlük. Megint csak ne akarj olyasmivel bajlódni, ami már nem is hiba az új verzióban. Vagyis a második lépés minden más frissítenivaló elvégzése.

A harmadik réteg az azonos feladatra feltett bővítmények lehetősége.

A WordPress motort többtucatnyian, a bővítményeket viszont több tízezren fejlesztik. A tetejében egy adott feladatra sok esetben akár közel száz bővítmény is elérhető. Ha keresel egy új bővítményt, és többet is kipróbálsz, mielőtt megtalálod a tökéletest, és esetleg bekapcsolva felejted az előzőt, akkor máris kész a baj. Harmadik lépéskent ezért nézd meg, hogy nincs-e egynél több bővítmény bekapcsolva azonos feladatra. Ha van, akkor válaszd ki a legjobbat, a többit pedig kapcsold ki és töröld is.

A negyedik réteg az egymással, vagy a sablonnal összeakadó bővítmények lehetősége.

Szintén a nagyszámú fejlesztő miatt könnyen előfordulhat, hogy két bővítmény ugyanazt az erőforrást, memóriahelyet, stb próbálja használni, vagy valami más miatt akad össze. A módszer itt az legyen, hogy kikapcsolsz minden bővítményt és a sablont is átállítod az alapértelmezettre (ez most, 2015-ben a TwentyFifteen nevű), és megnézed, hogy így is fennáll-e a hiba.

Ha igen, akkor ugorj a cikk végére 🙂

Ha nem, akkor kezdd el visszakapcsolni a kikapcsolt holmikat – egyesével. Először térj vissza a sablonodra. Ellenőrizd, hogy fennáll-e a hiba. Ha igen, akkor a sablonod volt a hibás – sajnos másikat kell keresned, vagy ha prémium (fizetős) sablon, akkor írj a fejlesztőnek. Ha nem, akkor a sablon rendben van, mehetsz tovább a bővítményekre.

A bővítményeket egyesével kapcsold be és mindegyik után ellenőrizd, visszajött-e már a hiba. Ha igen, akkor az a bővítmény volt a hibás – kapcsold ki, töröld, és keress a feladatra egy másik bővítményt. (Fizetős bővítmény esetén írj a fejlesztőnek.) Ha nem, akkor menj tovább a következő bővítményre.

Ha időt akarsz spórolni, kapcsold be a bővítmények felét… 🙂 A többire már rájössz magadtól.

Mi van, ha a fentiek közül semmi sem segít?

Ha a WordPress és minden bővítmény, minden sablon a lehető legfrissebb verziójú, valamint bővítmények nélkül és az alapértelmezett sablonnal is hibás a weboldalad, akkor két lehetőség maradt:

Az egyik az, hogy az adatbázisban bent maradt valami “kosz” egy kikapcsolt bővítményből – ez esetben fordulj egy szakértőhöz, vagy ha Te is értesz hozzá, próbáld meg kikeresni az adatbázisban a bővítmény tábláit és töröld ki őket. A WordPress adatbázis-javító és optimalizáló algoritmusát is használhatod (erről a jövő héten még írok).

A másik pedig az, hogy a domaineddel és/vagy a tárhelyeddel kapcsolatos a hiba. Ez esetben fordulj a domain-regisztrátorodhoz illetve a tárhelyszolgáltatódhoz.

Azt hiszem, minden réteget lefejtettem a hagymánkról, de ha valamit kihagytam volna, írd meg a hozzászólások között!