A WordPress ugyan blogmotorként indult, de ma már sokkal, de sokkal többre képes, mint pusztán blogot megjeleníteni. Régebben csak kategóriák és oldalak lehettek menüpontok, de amióta bevezették a saját menük funkcióját, azóta néhány kattintással könnyen elkészítheted az igényeid szerinti menüpontokat. Ezzel a WordPress alkalmassá vált bármilyen célú weblapok elkészítésére.

A tartalomkezelés logikája

Alapesetben kétféle tartalom létezik a WordPressben: bejegyzések és oldalak. Leegyszerűsítve azt mondhatjuk: amiből sok van, az bejegyzés, amiből egy, az oldal. A bejegyzéseket kategóriákba kell sorolni. Ezek legtöbbször az egyes témák, de ha nem klasszikus blogot írsz, hanem egy céges honlapot vagy egy szakértői oldalt szeretnél létrehozni, akkor a kategóriáid lehetnek például a “Híreink”, a “Szolgáltatásaink”, a “Rendezvényeink”, az oldalak pedig a “Rólunk”, a “Partnereink” és a “Kapcsolat”.

A kategóriák illetve az oldalak egymás alá rendezhetőek, tehát például létrehozhatsz a “Szolgáltatásaink” kategória alatt egy “Vállalkozóknak” és egy “Magánszemélyeknek” kategóriát, a “Rólunk” oldal alatt pedig egy “Cégünk története” és egy “Munkatársaink” aloldalt. A WordPress a felső szintű kategóriát vagy oldalt szülőnek hívja.

hirdetés
Online WordPress Tanfolyam - Hamarosan nyitunk!

A menük logikája

Mielőtt a technikai kivitelezésnek nekilátnál, érdemes végiggondolnod, hogy pontosan mit is szeretnél. Viszonylag könnyű kitalálni a menüpontokat, de azt is el kell döntened, hogy melyek lesznek a kategóriák, és melyek az oldalak.

Abban is határoznod kell, hogy mi legyen a felsőszintű menüpontokkal (amelyeknek vannak almenüpontjaik), mármint hogy ezek kattinthatóak legyenek-e vagy sem. Ha úgy döntesz, hogy legyenek kattinthatóak, akkor oda külön tartalmat kell tenned – viszont sok weblap-olvasó nem kattint a felsőszintű menüpontokra, csak hagyja, hogy lenyíljanak, és rögtön alattuk választ, úgyhogy életbevágóan fontos információt, amelyet máshol nem találnak meg, ide nem érdemes tenned.

Például a céges weboldalunkon én azt akartam, hogy a “Szolgáltatásaink” főmenüpontra kattintva látszódjon minden szolgáltatásunkról egy bevezető szöveg, és egy “Tovább” gombra kattintva lehessen a teljes ismertetést elolvasni, de ha valaki nem akar a főmenüpontra kattintani, és azután a megfelelő szolgáltatásra újra kattintani, akkor ezt is megtehesse, mehessen a lenyíló menüből egyenesen a neki érdekes szolgáltatáshoz.

Erre a feladatra az a megoldás, hogy a “Szolgáltatásaink” egy kategória, az egyes szolgáltatások pedig bejegyzések. A menüt úgy alakítottam ki, hogy főmenüpontnak a kategóriát, almenüpontoknak pedig az egyes bejegyzéseket állítottam be.

Ha azt akarod, hogy a felsőszintű menüpontok ne legyenek kattinthatóak, akkor egy egyszerű trükköt kell alkalmaznod – erről a bejegyzés legvégén írok.

A menük technikai létrehozása

Erről egyszer már írtam (a bejegyzés második részében), de jobb, ha minden megvan egy helyen.

Először is: a WordPress “fordítva gondolkozik”, vagyis nem a menüpontokat kell létrehozni először, majd megtölteni tartalommal, hanem először létre kell hozni a szükséges kategóriákat, bejegyzéseket és oldalakat (a linkeket nem), azután ezekből összeállítani a menüt. Természetesen nem kell mindent azonnal feltöltened tartalommal, azt később is bármikor megteheted – most elég, ha beírod a címüket és közzéteszed őket.

A menü létrehozásához kattints a Vezérlőpulton a Megjelenés -> Menük menüpontra. Itt két fület látsz, az egyik (az alapértelmezett) a “Menük kezelése”, a másik a “Menü megjelenési helyek kezelése”. Kattints a “hozzunk létre új menüt” linkre, nevezd el az új menüt, kattints a Menü létrehozása gombra, majd a bal oldali ablakokban pipáld be, hogy mely elemeket akarod beletenni a menübe. Látható, hogy választhatod akármelyik statikus oldalt, akármelyik kategóriát, akármelyik bejegyzést (ha webáruházad van, akkor termékkategóriákat is választhatsz), illetve saját linkeket (hivatkozásokat) is megadhatsz. (A “Főoldal” csak akkor jelenik meg a listában, ha az “Összes” linkre rákattintasz.)

Válassz ki néhány elemet, a Hozzáadás a menühöz gomb megnyomásával ezek bekerülnek a jobb oldali mezőbe, ahol kattintással és húzással rendezd el őket a kívánt sorrendbe. Ha egy almenüpontot akarsz létrehozni, kicsit húzd el jobbra az adott menüpontot. Ha azt akarod, hogy valamelyik menüpont új oldalon nyíljon meg, akkor az oldal tetején a “Képernyő beállításai” rolón pipáld be, hogy mutassa a “Hivatkozás cél”-t is, ott tudod ezt beállítani. A menüpontok alatt találsz egy olyan beállítási lehetőséget, hogy “Automatikus oldal hozzáadás“, ha ezt bepipálod, akkor új oldal létrehozása esetén az automatikusan bekerül a menübe.

Ha a sablonod támogatja a saját menüket (manapság már ritka, hogy ne támogassa), akkor ez alatt találsz még egy “Sablon helye” lehetőséget is – ez kicsit félre van fordítva, valójában éppen a menühelyről van szó, azaz itt jelölheted meg, hogy a menü a sablonban hol jelenjen meg. (Ugyanerre való egyébként az oldal tetején a másik fül, a “Menü megjelenési helyek kezelése”.) Vannak sablonok, amelyeknél csak egy menühely van, a legtöbbnél kettő, de van olyan, ahol akár három is. Végül ne felejts el a Menü mentése gombra kattintani!

Ha azt akarod, hogy egy felsőszintű menüpont ne legyen kattintható, akkor a következőt kell tenned. Hozz létre egy linket (“Hivatkozás”-t, ahogy a WordPress magyar változata fogalmaz a 3.6 verzió óta). A “Hivatkozás szöveg”-hez írd be a menüpont nevét, az URL-hez pedig semmi mást, csak egy kettőskeresztet, azaz egy # jelet (http:// nélkül). Kattints a “Hozzáadás a menühöz” gombra – ő lesz a főmenüpont. Add hozzá az almenüpontokat, húzd őket jobbra, és mentsd el – készen is vagy. Egyszerű, de működik.

Azt hiszem, ez minden, de ha kihagytam valamit, kérdezz rá bátran a hozzászólások között.