Nem először írok a menükről, de úgy néz ki, nem is utoljára – mindig előjönnek ezzel kapcsolatban újabb kérdések, igények, és lehetőségek is. Közel hét éve (ahogyan a “Menüpontok a WordPressben” című cikkben írtam le) még változókat kellett beírni a menüpontokat kiíró kódba, nem sokkal később a 3.0 verzió elhozta a saját menük létrehozásának lehetőségét (ez azóta sem változott sokat, legfeljebb abban, hogy ma már minden sablon támogatja), azután írtam a menükészítés logikájáról is. De van még jó néhány finomság.

Az egyik kedvencem (nemcsak a menüknél, de Vezérlőpult-szerte) a jobb felső sarokban látható, “Mit lássunk?” felirat, amelyre kattintva egy lehúzódó “rolóban” jelölheted be az adott oldalon látható elemek közük azokat, amelyekre szükséged van – amelyekre nincs, azok elől pedig kiveheted a pipát, így könnyen testreszabva a munkafelületedet. (Minél kevesebb elem látszik, annál könnyebben eligazodsz, és annál gyorsabban is töltődik be a Vezérlőpult adott oldala.)

A Megjelenés -> Menük esetében itt például bejelölheted, hogy milyen elemekből lehet menüpont – az eredetileg rendelkezésre álló oldalakon, kategóriákon és saját linkeken kívül akár az egyes bejegyzések is lehetnek önálló menüpontok, ha annyira fontosak, hogy így ki kell emelni őket. Ezenkívül a sablonod és a bővítményeid is hozzáadhatnak még lehetőségeket; hogy csak egy példát mondjak: ha webáruházad van, akkor beköltöznek ide a termékkategóriák és a termékcímkék is. Vagy (ahogy az alábbi képen is látható) ha használsz Wiki bővítményt, akkor az is ad egy lehetőséget.

Amit itt még érdemes kiemelni, az a “Hivatkozás cél”, azaz hogy megadhatod, a menüpontra kattintva akarod-e, hogy a böngésző új ablakában (új lapján) nyíljon meg a link. A mobil eszközökön internetezők ezt nem nagyon szeretik, de marketing szempontból jól jöhet, ha valami új lapon nyílik meg, mert ha azt a látogató bezárja, akkor visszatér az eredeti helyre, nem pedig bezárja a teljes weboldaladat. Ezzel óvatosan bánj.

Erősen javaslom, hogy olvasd el (újra) a korábbi bejegyzésemet (“A menük logikája a WordPressben“), mert ez lépésről lépésre végigvezet a menükészítésen, és egy fontos trükköt is bemutat: a nem kattintható felső menüpont létrehozásának módját.

Mega menük és képek a menüben

Jó néhány ügyes bővítmény létezik ma már, amelyekkel különlegesebbé teheted a menüdet, illetve egyes sablonok is tartalmaznak ilyen plusz funkciókat. Például nagyon látványos az úgynevezett “mega menü”.

Ilyen az eredeti, alapszintű mega menü:

De akár ilyen “színes-szagos” menüd is lehet, például az ElegantThemes Extra sablonjával:

Ha a sablonod alapból nem támogatja, akkor is lehet hasonlód, csak a Max Mega Menu bővítmény kell hozzá (vagy egy másik, de ez tűnik a legnépszerűbbnek).

Ha szeretnéd kis képekkel, ikonokkal feldobni, érthetőbbé vagy csak változatosabbá tenni a menüet, akkor használhatod valamelyik Menu Image bővítményt, és az alábbihoz hasonló eredményt kaphatsz:

A képeket a szokásos helyen töltheted fel, néhány plusz mezővel egészül ki a menüszerkesztő:

Bújócskázzunk! Menüpontok elrejtése feltételekkel

Ha akarod (vagy szükséged van rá), megteheted azt is, hogy akár egyenként megadod, melyik menüpont hol, milyen esetben jelenjen meg. Ehhez a Menu Item Visibility Control bővítményre van szükséged. Igaz, ehhez némi kódolási tudás is kell, de nem vészes, a bővítmény supportja jó, segítenek, ha nem tudod, mit használj.

Hasonló nyalánkságokról lesz szó a nemsokára (még februárban) újrainduló tantermi tréningjeinken is – figyeld a leveleidet, részletek hamarosan!