Szigorú levelet kaptunk a tárhelyeinknek otthont adó szerverek gazdáitól, teljes joggal. Amint azt az előző bejegyzésemben is írtam, a frissítéseket azért is el kell végezni, hogy a weblapunk ne eshessen áldozatul a hackerek támadásainak, mint néhány hete történt a régi verziójú WordPressek esetében. A frissítés azonban nem várt hibákat is eredményezhet, ezért ésszel fogj hozzá!

Tárhelyszolgáltatónk, a Silihost véleménye szerint (amellyel én is teljesen egyetértek) ha valaki nem tesz meg mindent, amit tud, annak érdekében, hogy a weboldala ne legyen támadható, azzal maga is passzívan segédkezik a vírusok, kémprogramok, botnetek terjedésében. Joggal várható el, hogy minden nyílt forráskódú, és így a támadások gyakori célpontjául szolgáló rendszert tartsa frissen, naprakészen, biztonságosan a használója.

Az előírásokat betartó weblaptulajdonosok védelme érdekében, és mert mi sem szeretnénk segédkezni a károkozásban, tiltani fogjuk mindazon weblapokat, amelyek elavult verziójúak. Ezért ezúton is kérem minden ügyfelemet, hogy lépjen be a weboldala Vezérlőpultjába és frissítse a rendszerét. A jelenlegi WordPress verzió a 3.2.1.-es sorszámot viseli, ezt kell látnod a Vezérlőpultod megnyitásakor az Összefoglaló ablakban. Ha akár a WordPress maga, akár bármilyen telepített sablonod vagy bővítményed frissítésre szorul, azt a Frissítések menüpontban egy fekete dobozban lévő szám jelzi (ez mutatja, hogy hány frissítés várakozik). Ilyet az alábbi képen nem láthatsz 🙂

 

Összefoglaló ablak a Vezérlőpulton

 

Mielőtt azonban nekiesnél a frissítésnek, olvasd végig az alábbiakat, hogy ne kerülj bajba… A WordPress jelen verziójára történő frissítés ugyanis néhány esetben (az én tudomásomra jutottak közül két weboldalnál) nem várt hibákat okozott.

 

Első fontos dolog: legyen biztonsági másolatod!

A jó tárhelyszolgáltatóknál alapkövetelmény, hogy naponta biztonsági mentést végeznek a náluk tárolt adataidról, de azért ne bízz mindent rájuk: legyen saját biztonsági másolatod a weblapodról, amelyet a gépedre, illetve független adathordozókra is ments el. Hogyan?

Az Eszközök menüpont alatti Export menüpontra kattintva készíts biztonsági másolatot a weblapod tartalmáról. Ez egy fájlt fog létrehozni, amely magában foglalja az összes oldaladat, bejegyzésedet, kategóriádat, címkédet, az egyedi menüket, a felhasználókat, és a hozzászólásokat is. Részletesebben lásd itt: Biztonsági mentés.

FTP-kapcsolattal csatlakozva a tárhelyedre, mentsd le a wp-content könyvtár teljes tartalmát – ebben vannak a bővítmények, sablonok fájljai, plusz a feltöltött képek, hanganyagok, videók, stb. Ha nem tudod, hogy kell FTP-kapcsolatot létrehozni, nézd meg az erről szóló videót a YouTube csatornámon. (Bocs, nem tudlak egyenesen a megfelelő videóhoz küldeni, mert a buta kis Smart YouTube bővítmény azonnal beillesztené ide a videót, és azt most nem szeretném 🙂 )

Ha nagyon biztosra akarsz menni, lépj be a tárhelyed phpMyAdmin felületére (ha van hozzá jogosultságod), és exportáld a teljes adatbázisodat is, mert ezekben tárolja a WordPress az összes adatot, azokat is, amelyek a “sima” export fájlban nincsenek benne, tehát a bővítmények, sablonok beállításait, a koárbbi vásárlásokat (ha van webshopod) és egyebeket.

A szöveges (Szöveg vagy HTML) típusú widgetek hajlamosak eltűnni, így ezeket én mindig külön le szoktam menteni magamnak, hogy egyszerűbb legyen az életem.

A fenti lépéseket frissítés előtt mindenképpen, de amúgy is rendszeresen végezd el, legalább havonta, ha nem frissül gyakran a weboldalad, de ha sok bejegyzést írsz, akár hetente is készíts egy exportot! A fájlok és widgetek mentését csak akkor kell újra megtenned, ha változtattál rajtuk, ez nyilván nem történik meg olyan gyakran.

 

Második fontos dolog: kapcsold ki a bővítményeket!

A fent említett, frissítés után váratlanul összeomló két weboldal közül az egyikben “csak” nem működtek jól egyes dolgok, amelyek azelőtt igen, a másik viszont teljes fehér képernyőt adott frissítés után, egy értelmetlennek és irrelevánsnak tűnő hibaüzenettel, és még a Vezérlőpultra sem engedett belépni.

Mindkét esetben a bővítmények okozták a gondot.

Az első esetben a Vezérlőpultról kikapcsoltam az összes bővítményt, majd meggyőződtem róla, hogy ebben az állapotban jól működik az oldal. Ezután egyesével visszakapcsoltam a bővítményeket, és figyeltem, hol kezdődik a probléma. Így kiderült, hogy melyik bővítmény akadt össze az új verzióval, ezt lecseréltem egy újra, és máris minden rendben volt.

A másik weblapnál (amely a fehér képernyőt produkálta csak) újratelepítettem, azaz újra felmásoltam a WordPress fájlokat, arra gyanakodva, hogy hátha megsérült az egyik fájl feltöltés közben, de ettől nem javult meg. Kénytelen voltam az összes bővítményt FTP-vel lemásolni a saját gépemre, majd mindet törölni. Ezután már be tudtam lépni a Vezérlőpultra, visszamásoltam FTP-vel a bővítményeket, és a fenti módszerrel egyesével újra bekapcsoltam őket.

Érdekes módon egyik bővítmény sem okozta ezek után már a hibajelenséget! Mindegyiket visszakapcsoltam, tehát visszaállítottam az eredeti állapotot, és a weboldal azóta is hiba nélkül működik.

Tehát javaslom, hogy a WordPress frissítése előtt ideiglenesen kapcsold ki az összes bővítményt (különösen, ha valamilyen PHP-val kapcsolatos bővítményed is van), majd a frissítés elvégzése után egyesével kapcsold vissza őket, és figyeld, hogy minden rendben működik-e.

 

A fentiek betartásával bátran rákattinthatsz már a “Frissítés pár kattintással” feliratra, biztosan jól fog működni a weboldalad a továbbiakban is.

Ha nem boldogulsz egyedül, bátran kérd a segítségemet! Ha pedig szeretnéd, hogy a fenti mentést és frissítést minden hónapban elvégezzem helyetted, sőt, nemcsak technikai, de akár marketing szempontból is átnézzem a weblapodat havonta egyszer, akkor válaszd karbantartási szolgáltatásomat!