Nemcsak a levél tartalma fontos, de jogilag sem mindegy, hogy a hírlevél-programoddal a korábbi vevőidnek írsz, vagy az új feliratkozóidnak. És milyen szabályokat kell betartanod a webáruházadban regisztrálókkal kapcsolatban? Úgy látszik, van mit rendbe tenni a fogalmak és a feladatok terén.

Facebook csoportunkban tette fel valaki az alábbi kérdést:

“Nemrég telepítettem egy WooCommerce webáruházat, most ismerkedem vele. Azt látom, hogy a regisztrációnál csak e-mail címet és jelszót kér, semmi mást. De elméletileg a törvény úgy szól, hogy el kell fogadtatni regisztrációkor az adatvédelmi feltételeket. Néztem más WordPress webáruházakat is, de sehol se láttam ilyen checkboxot a regisztrációnál. Ti hogyan oldjátok ezt meg?”

Tegyük rendbe a fogalmakat!

Először is, ne keverd össze a hírlevél-feliratkozást (amikor egy ismeretlentől kérsz el személyes adatokat) a vásárlással (amikor a vevőd adatait kezeled).

Az adatvédelmi törvény a hírlevél-regisztrációra vonatkozik, nem a vásárlásra. Ha valaki vásárol, akkor nem kell elfogadjon adatvédelmi feltételeket, ellenben (és ez WooCommerce alapbeállítás) el kell fogadnia a Vásárlási feltételeket. (Abba természetesen beleírhatod az adatvédelmi szabályokat is.)

NAGYON FONTOS: aki vásárol, az az ügyfeled, a vevőd lesz, az ÁFA-törvény és az adózási jogszabályok miatt köteles vagy tárolni az adatait. Ebben az esetben nincs szükséged adatvédelmi nyilvántartási számra (“NAIH-számra”) sem.

Viszont ha vásárlás ELŐTT regisztráltatod, akkor nem kérhetsz el mást, csak a nevét és az e-mail címét, a hírlevél-szabályok szerint kell eljárnod, és ezen tevékenységed megkezdése előtt ki kell kérned a “NAIH-számot” (ezen az oldalon kezdeményezheted).

Régen sok olyan webáruház volt, ahol csak akkor vásárolhattál, ha előtte regisztráltál. Mára ez elavult lett, a legtöbb embert nagyon zavarja ez a kétlépcsős folyamat, és tulajdonképpen a jogszabályokkal is ellentétes. (A legrosszabb az, amikor beteszel pár dolgot a kosaradba, és amikor fizetnél, akkor a rendszer felszólít, hogy előbb regisztrálj – és ha megteszed, a kosarad tartalma eltűnik…)

A WooCommerce és minden más normális webáruház esetén beállítható, hogy ne kelljen regisztrálni – a vevő csak a pénztárnál, a megrendelése véglegesítésénél adja meg az adatait.

Természetesen, ha valaki egyszer már vásárolt, akkor bekerül az adatbázisba (azaz automatikusan regisztrál, ha ez a kifejezés jobban tetszik), és ha visszatér újra vásárolni, akkor ugyanúgy be tud lépni a saját fiókjába, mintha külön, előre regisztrált volna. Tehát a visszatérő vevő számára így is kényelmes lesz a vásárlás. (Sőt, a legtöbb böngésző úgy van beállítva, hogy a kitöltött adatokat megőrzi, tehát még csak be sem muszáj lépni, de ez már más kérdés.)

Megint más eset, ha a vásárlással egyidőben hírlevél-listára IS fel akarod iratni a vevődet. Ugyanis a vásárlással ugyan elvileg engedélyt ad arra, hogy kommunikálj vele, és a későbbi reklámokat, hírleveleket, akciós ajánlatokat jogosan küldöd el neki, viszont a leiratkozást ebben az esetben is mindig fel kell ajánlani a levélben – és kezelni is tudni kell.

Magyarul ehhez kell egy normális hírlevélküldő program, ami persze egy külön rendszer. De hogy kerül oda be a vevőd? Külön fel kell iratkoznia? Erre nem lesz könnyű rávenned.

Másrészt a vásárlással csak arra kaptál engedélyt, hogy további termékeket ajánlj neki. Ha bármi másról szeretnél írni (például meghívni egy árubemutatóra vagy egy konferenciára), akkor ahhoz már előzetesen engedélyt kell adnia.

A legegyszerűbb megoldás az egész problémakörre, ha vásárolsz egy WooCommerce bővítményt, amely összeköti a webáruházat a hírlevélküldővel. Ez esetben megjelenik egy bepipálási lehetőség a pénztárnál, hogy kéri-e a hírlevelet – ha igen, akkor minden rendben, küldheted neki a leveleket, ha pedig nem, akkor neki nem fognak majd kimenni a hírlevelek, és (jogilag) ismét minden rendben.

A WooCommerce jelenleg az alábbi hírlevélküldőkhöz biztosít kapcsolatot: MailPoet (mi ezt ajánljuk!), MailChimp, CampaignMonitor, AWeber, SendinBlue, ConstantContact.

Végül egy nagyon fontos megjegyzés. Bár józan ésszel a fentiek hámozhatóak ki a jogszabályokból, azért ne felejtsd el, hogy én nem vagyok jogász.

Ha biztosra akarsz menni, fordulj egy internetjog-szakértőhöz!