Építsd a saját márkádat a Google-ban!

Remek előadást hallottam Szilágyi Balázstól “Keresőoptimalizálás és közösségi média” témában. Ahogyan ő fogalmazott, mindig is igaz volt, ma is igaz a mondás: “A Google az embereket követi“, azaz a Google célja az, hogy minél jobban kiszolgálja a kereső emberek igényeit. Ha viszont Te is ezt akarod, azaz végső soron azt, hogy jó helyezést érj el, akkor Neked pedig a Google után kell menned. Ezért kell Google+ profilt létrehoznod, ezért érdemes üzleti oldalt kialakítanod a Google+-on is (nemcsak a Facebookon), és ezért érdemes magadat szerzőként bejelentened a Google-nál.

Szeretnél olyan találatokat a saját blogodról, mint az alábbiak?

Google találatok a szerző fényképével

hirdetés
Online WordPress Tanfolyam - Hamarosan nyitunk!

Miért jó ez?

Ha a Google azt látja, hogy jó sok cikknek vagy Te a szerzője, akkor előre fog hozni Téged – mivel “az emberek után megy”, és akinek sok cikke van, az nyilván szakértő a témában, ezért úgy “gondolja”, hogy érdemes őt előre hoznia a keresési találatok között. A tetejében a Google a találatok között (ahogy a fenti képen is látható) megjeleníti a fényképedet. Ez azt mutatja a látogatók számára, hogy egy valós személyhez köthető a tartalom, azaz bizalmat épít, nagyobb átkattintási arányt eredményez, ezáltal több releváns látogatót hoz az oldaladnak.

Másrészt a szellemi termékedet bizonyos fokig meg is véded ezzel, hiszen jelzed a keresőmotoroknak, sőt, az egész internetnek, hogy az adott oldal vagy bejegyzés a Tiéd, így hasznos hivatkozás lehet, ha valaki ellopja az általad írt tartalmat.

 

Hogyan lehet beállítani?

Korábban erre csak kézi megoldások voltak, most viszont már többféleképpen elérheted, hogy találkozhass a saját arcoddal a blogbejegyzéseid mellett a Google találati listájában. (Azért a kézi megoldásokat is leírom, biztos, ami biztos.)

A beállítás két lépésből áll:

1) először meg kell mondanod a weboldaladnak, hogy hol található a Google+ profilod;
2) utána pedig meg kell mondanod a Google-nak, hogy mely oldalak esetében vagy Te a szerző avagy az egyik közreműködő.

 

Először is, a Felhasználók -> Saját adatlap menüpontban beállíthatod a Google+ profilod linkjét.
(Ezt mindenképpen tedd meg, az alábbi szürke dobozban írt rész viszont opcionális:)

Ha a sablonodban van author.php fájl, de a Google+ profilodat nem írja ki, akkor “megkérheted” rá, hogy tegye meg – ehhez egy kis kódolás szükséges. Ezeket a sorokat kell hozzáadnod a kódhoz (a megjelenését majd a style.css fájlban testreszabhatod):

$google_profile = get_the_author_meta( 'google_profile' );
if ( $google_profile ) {
echo '<a href="' . esc_url($google_profile) . '" rel="me">Google Profile</a>';
}

A másik lehetőséged az, ha használsz egy SEO bővítményt, amely ezt tudja – az All-In-One-SEO-Packnél a Google Settings -> Google Plus Default Profile részben adhatod meg a profiloldalad linkjét, a Yoast-féle WordPress SEO esetében pedig a fenti Saját adatlapos beállításon kívül semmit nem kell tenned, a bővítmény a többit magától elvégzi.

Bármely oldalba, bejegyzésbe vagy widgetbe elhelyezhetsz egy linket, amely a “Rólam” oldalra vezet (ez akár lehet a Google+ profil oldalad is, de persze a “Rólam” menüpont is), ha használod a rel="author" tulajdonságot a linknél. Ezt kézzel kell beírnod, HTML nézetben, például így:

<a href="https://plus.google.com/u/0/+DBikfalviMoni/about" rel="author">Rólam</a>.
(Sortörés természetesen nem kell, de most csak így fért ki.)

Az adatlap + Yoast WordPress SEO megoldás, valamint a fenti linkes megoldás egyébként többszerzős blogoknál is kiválóan működik, hiszen ha minden szerző kitölti a saját adatlapján a saját Google+ profil linkjét, akkor mindegyik saját cikkéhez a saját neve és fényképe fog kapcsolódni. Innentől kezdve még inkább érdemes más blogokban közreműködnöd, ha szeretnéd építeni a személyes márkádat.

Ha a menüsorodban van “Rólam” menüpont, akkor ott is jelezheted szerzői státuszodat a Google-nak; ehhez a Megjelenés -> Menük menüpont tetején kattints a szürke “Képernyő beállításai” gombra, majd a lenyíló “rolóban” kattintsd be a “Hivatkozás kapcsolati minősége (XFN)” lehetőséget:

Bővített menü

Ezután a “Rólam” menüpontot lenyitva írd be az author szót a megfelelő helyre:

rel author hozzáadása

Ez mindössze annyit csinál, hogy a Google-nak jelzi a szerzői státuszodat a blogoddal kapcsolatosan.

Végül pedig még egy módszer: egyszerűen írd be a sablonod header.php fájljába, a többi hasonló sor közé (Megjelenés -> Szerkesztő menüpont) az alábbi sort:

<a rel="author" href="https://plus.google.com/1234567890123?rel=author"></a>

(Természetesen a számot cseréld ki a sajátodra; illetve ha már elnevezted a Google+ profilodat, akkor a szám helyett a neved kerül oda – nálam például ez a link így néz ki:
https://www.google.com/+DBikfalviMoni)

 

Ha ezzel megvagy, akkor lépj be a Google+ profilodba, és add hozzá a linkjeidhez az általad kezelt oldalakat:

Google+ profil linkek

 

No de amire igény van, arra előbb vagy utóbb WordPress bővítmény is készül, így történt ez jelen esetben is. Az AuthorSure nevű plugin azt ígéri, hogy mindent megold ezzel kapcsolatban, sőt, még annál többet is. Mi mindenre jó?

  • megkönnyíti a Google szerzői státusz visszaigazolását,
  • használja a rel=author, a rel=me és a rel=publisher linkeket, hogy összekösse a weboldaladat a Google+ profiloddal illetve üzleti oldaladdal,
  • működik egyszerzős és többszerzős WordPress blogokon is,
  • többféle módszert kínál a bejegyzéseid és oldalaid összelinkelésére,
  • segít egy archívum oldal létrehozásában,
  • a szerzői oldaladhoz hozzáadhatsz címet, rövid és hosszú bemutatkozást, valamint alcímeket,
  • a weboldalad szerzői oldaláról a Google+ profilodra mutató linkeket készít a Facebookon, a Twitteren, a LinkedInen, a Pinteresten, a YouTube-on, a Skype-on, és természetesen aGoogle+-on,
  • a weboldalad főoldaláról a Google+ oldaladra mutató linket készít a terméked, a márkád vagy a céged számára,
  • eldöntheted, hogy a találati listában a dátum az eredeti megjelenést, vagy a legutóbbi frissítést mutassa,
  • beállíthatod a nofollow lehetőséget a szerzői oldaladról kifelé mutató linkekre,
  • a http://www.authorsure.com/category/themes oldalon beállítási segítséget találsz a legnépszerűbb WordPress sablonokhoz.

 

Miután mindennel elkészültél, egy ideig (4-5 napig, vagy akár tovább is) várnod kell, amíg a rendszeren átfut az információ, és a Google elkezdi megjeleníteni a fényképedet a találati listában. Régebben ez az egész csak a .com -os oldalakon működött, szerencsére most már a .hu oldalaknál sem okoz gondot. Egyébként le is tesztelheted, hogy működik-e a funkció, hogy jól állítottál-e be mindent, a Google Webmester Eszközök Rich Snippets eszközével:

Rich Snippets teszt

A fenti képen az a rész, hogy “a szöveg a felhasználó által beírt lekérdezéstől függ” azt jelenti, hogy ez csak egy teszt, a valódi kereséseknél a találati listában itt attól függ a szöveg, hogy az érdeklődő mire keresett rá – általában a beírt kulcsszavak körüli egy-két mondat van kivágva, a kulcsszó vastag betűvel jelölve. Már biztosan láttál ilyet 🙂

 

A cikk megírásához az alábbi forrásokból gyűjtöttem össze az ismereteket: