Természetes igény, hogy azt szeretnéd: a honlapod jól teljesítsen a keresőkben. Aki egy egészen picit járatos már az internet világában, teljesen biztos, hogy hallotta már azt a szót, hogy keresőoptimalizálás – de rengeteg tévhit és félreértés kering körülötte. Én ugyan nem vagyok SEO szakértő, de megosztom Veled a saját tapasztalataimat és rendszeremet.

A keresőoptimalizálás (search engine optimisation, SEO) célja, hogy a weblap jó helyezést érjen el a keresőmotorokban. A keresőmotorok pedig azt a célt szolgálják, hogy az interneten valamilyen megoldást kereső emberek a lehető legjobb válaszokat, azaz a legjobb találatokat kapják kérdésükre. A legelterjedtebb keresőmotor a Google, így ma már a kereső-optimalizálás gyakorlatilag egyet jelent azzal, hogy a Google igényeinek megfelelően állítjuk be a honlapunkat.

A Google nem árulja el az összes módszert, amellyel dolgozik, de az alapokat igen, és azt is, hogy melyek azok a piszkos trükkök (black hat seo, azaz “fekete kalapos” seo), amelyeket nem enged, sőt, büntet. Ilyen volt például régebben az a módszer, hogy a látogató számára láthatatlanul, a háttér színével megegyező színnel írták ki a legfontosabb kulcsszavakat mindenfelé a weboldalon, hogy legyen ott jó sokszor a kulcsszó, de a már olvasgató látogatókat ne zavarják velük. Ez egy nagyon ósdi trükk, a Google nagyon hamar rájött és tiltani kezdte. Figyelj tehát, mert ha a háttérszíned nem sokban üt el a betűszíntől, a Google félreértheti a szándékodat 🙂

A keresőoptimalizálás gyakorlatilag két részre osztható: a külső és a belső keresőoptimalizálásra. A külső keresőoptimalizálás lényege, hogy annál jobb helyezést érsz el a keresőkben, minél több link mutat kívülről a Te weblapodra. A linkeknek pontszáma is van: többet ér az a link, amely releváns, azaz témábavágó oldalról érkezik – például egy horgászblogra egy horgászcikkeket árusító weblapról mutató link sokkal többet ér, mint egy autós oldalról jövő link (még akkor is, ha az autós oldal az unokatesódé, és ezért hivatkoztok egymás weboldalára 🙂 ).

A releváns linkeket először tudatos linképítéssel kezdheted gyűjteni: regisztráld be a weblapodat minél több linkgyűjteménybe, és természetesen itt is figyelj a relevanciára. Meg is bízhatsz ezzel a munkával egy gyakorlott linképítőt, mint amilyen a mi munkatársunk, Sándor Eszter is, aki igen gyorsan és precízen, minőségi linkeket épít Neked, és még a linkek szövegét is megírja helyetted (mert bizony az sem mindegy, hogy milyen). Ha szükséged van Eszter munkájára, írj nekünk az ajanlatkeres [@] pagonymedia [.] hu címre!

A belső keresőoptimalizálás megint csak két részre osztható: optimalizáltnak kell lennie a kódnak és a tartalomnak is. A kód, azaz a program, a rendszer, amelyen a weblapod fut, a mi esetünkben ugye a WordPress – és itt elégedetten hátra is dőlhetünk, legalábbis, ha betartjuk az alapelveket. A WordPress ugyanis rendkívül keresőbarát módon van megírva, és néhány beállítással valóban fantasztikus eredményeket lehet vele elérni.

Először is állítsd át a Közvetlen linkeket az alapértelmezettről valami “emberi nyelven is érthető” formára. A legjobb a /%category%/%postname%/ szerkezet, azaz amikor az egyes bejegyzések linkje a domain-név után a kategóriát és a bejegyzés címét tartalmazza, oldalak esetén pedig csak a címét. A másik fontos tennivaló, hogy telepítsd, kapcsold be és állítsd be az All In One SEO Pack nevű bővítményt, mert a nevéhez hűen valóban minden benne van ahhoz, hogy a weblapod jól teljesítsen SEO szempontból: a kategóriáidat és címkéidet kulcsszóként kezeli, és akár minden bejegyzéshez és oldalhoz külön is megadhatsz vele címsort és leírást.

A belső keresőoptimalizálás másik része a releváns tartalom – igen, a végére hagytam a feketelevest. Ezzel ugyanis nincs mit kezdeni, csinálni kell. A keresők szeretik, ha egy weblapon sok értékes tartalom van, lehetőleg gyakran frissül is, ezért teljesítenek jól a tematikus blogok. Ha tehát jól akarsz szerepelni a keresőkben, írj sok cikket a témádról, és használd a szövegekben a kulcsszavaidat – csak vigyázz, ne gyakrabban, mint azt a normális emberi beszéd megengedi.

Mert a Google ezt is szűri és bünteti: ha 8, maximum 12 %-nál többször fordul elő egy szó egy szövegben, azaz ha ennél az aránynál nagyobb a kulcsszósűrűség, akkor a Google csalásra gyanakszik; ha pedig kisebb az arány, akkor nem fogják megtalálni a cikkedet… Keresőoptimalizált, azaz csúnya “hunglish” szóval “seózott” bejegyzéseket írni nem is olyan egyszerű, erre is külön szakértők, bérszövegírók állnak rendelkezésre. Természetesen tőlük azt is kérheted, hogy a szakmai szempontból megírt szövegedet tegyék “keresőbarátabbá”. Nálunk, azaz a PagonyMedia csapatában is vannak jó szövegírók, őket is eléred az ajanlatkeres [@] pagonymedia [.] hu címen.

Nem akartam (és nem is tudok) sokat írni erről a témáról, de a lényeg, úgy hiszem, világos: vannak módszerek, amelyek segítenek a weblapodnak, hogy jobb helyezést érjen el a keresőkban, de a legjobb módszer az, ha megkerülhetetlen szakértőjévé válsz a témádnak, azaz ha írsz és írsz és írsz…